AT 47 | Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan | Teknologi Reka Bentuk Berkomputer

Assalamualaikum, tanpa dipanjang-panjangkan, kita terus direct lah ye apa itu Teknologi Reka Bentuk Berkomputer atau dalam Bahasa English nya Computer Aided Design. Aku merujuk pengalaman aku mengambil pengajian tersebut di UPSI, Tanjung Malim. Jadi itu kira batas kajian lah, luar dari UPSI  yang telah menawarkan CAD ni diluar pengalaman saya.

Senang nak describe Teknologi Reka Bentuk ni adalah kau design barang/produk dengan menggunakan software seperti AutoCAD / Sketchup / Inventor di dalam komputer.

Jadi kau kalau dapat tawaran dan minat untuk meneruskan bidang berkenaan, first anda mestilah mempunyai Komputer yang agak kuat lah nak support software-software berkenaan sebab ia agak berat dan memerlukan rendering. Kalau guna laptop yang dulu-dulu dapat free 1Malaysia tu tak leh support. So dapat duit PTPTN digalakkan beli.

TAPI di UPSI, kemudahan untuk pelajar ada disediakan di dalam makmal/lab. Cukup untuk 30-40 orang pelajar satu makmal. Jadi pelajar boleh menggunakan sewaktu di dalam kelas.

"Susah tak subjek ni? Senang tak dapat dekan setiap sem? "

Hmmm, tak lah susah sangat, tapi boleh dihadam lah pada saya yang tiada latar belakang dalam subjek design. (dulunya budak sastera) oh tapi ada sedikit Programming dan Discrete Math. Kalau seram jangan risau Pensyarah di UPSI semua baik-baik. Cuma perlu nampakkan usaha dan sekurang-kurangnya basic kena tahu. Yelah kau belajar dek. Binary tu semua basic kena lah tahu.

"Ada tak subjek tu dekat sekolah? senang dapat posting tak ke sekolah-sekolah? "

Alhamdulillah, subjek kat sekolah memang ditawarkan untuk Tingkatan 1,2 dan 3 cuma berbalik kepada REZEKI juga. Batch saya lebih separuh dapat panggilan SPP, lepas tak lepas tu atas usaha sendiri.

-Doakan kami semua berjaya dunia akhirat-
2014-2018



Comments

  1. Assalamualaikum abg... 9 haribulan nie sya ada iv utk course sama mcm abg ambil. Sya nak tau apa persediaan abg sebelum abg hadir utk iv tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry lambat, buat biasa je buat research sikit nak design guna apa. inshaAllah okay je

      Delete
  2. bidang ni boleh masuk sek teknik atau institut kemahiran tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrng upsi tak mcm dulu ramai yg ckp graduan upsi (pendidikan)
      susah dpt pekerjaan menjadi seorang guru.sya nk tnya berapa percent peluang pekerjaan bagi course ni?

      Delete
    2. Hmm, batch kami yang apply SPP semua dipanggil untuk interview. Selepas interview ada lagi tapisan2 lain. Masa interview nak perform. Tapi macam saya tidak apply spp kerana tidak berminat. Cliche as it sound inshaAllah ada rezeki. Just perform masa interview je. Kawan satu batch yang berjaya temu duga bulan depan mula bertugas

      Delete
    3. Kalau nak lagi detail 50% dari kami apply jawatan guru. Selebihnya tak apply. Dari 50% tu semua dapat temu duga. Dan 50% juga berjaya cikgu tetap/simpanan

      Delete
  3. Abng nk Tanya klau sketch tangan tk berapa power boleh masuk tk course ni? Lagi stu nk tnya Upsi ada pemilihan Pelapes tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe sketch tu untuk idea je, banyak guna buat bentuk dalam computer je, palapes tersedia nanti masa orentasi ada di umumkan. Kalau dapat 3 tahun training

      Delete
    2. Lagi satu nak tanya time interview apa semua kene bawak tak luksian2 yang pernah kita buat dulua and boleh tak abg cerita sikit mcm mana nak jalan interview dgn baik?

      Delete
    3. Dulu masa abang interview tak da dia suruh bawak lukisan atau apa2 tak pasti sekarang, tapi rekemenkan bawak je, masa abang dulu dia tanya 5 soalan dalam bahasa melayu 5 soalan dalam bahasa english, soalan tu mengenai diri kita je dan serba basic apa itu rbt, lagi satu rbt upsi ni bidang pendidikan , so cam biasa kena baca sedikit tentang pendidikan di malaysia, siapa menteri, apa yang isu2 semasa, contoh sekarang kelas online, setuju atau tak, ulas je, yang biasa ada ujian amali macam pendidikan seni, musik, tarian

      Delete
    4. Lagi satu bang saya apply kos ni and takde buat video interview pon tapi boleh dapat juga kan?

      Delete
    5. setahu abang lah tak da interview video apa2, tapi kalau syarat tu pihak sana tetapkam buat je video

      Delete
    6. Ohh yeke tapi dia tulis dekat situ *jika ada* Dan lagi satu berapa sem yer kos tu bang?

      Delete
    7. Jika ada tak wajib lah kalau camtu, kos pembayaran ikut subjek, kalau rbt ni masa abang satu sem 900 hingga 600 × 8 semester

      Delete
  4. Salam bang saya, mahasiswa upsi kos sama mcm abg, boleh tk bgi tips sikit nk perform subjek2 kos ni. Saya budak sastera semangat tu down sikit nk belajar subjek yg lari bidang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama cam abang juga, abang jiwa seni, tapi alhamdulillah dapat juga teruskan habis, tips dia kena tahu atleast basic, sebab rbt ni tak da lah susah sangat, subjek2 yang susah macam discreet math tu tekankan dekat coursework/assignments. InshaAllah lepas punya. Sem berapa?

      Delete
  5. nak tnya course ni senang dapat kerja ke ?.. & selepas hbis degree (reka bntuk) , kos apa yg boleh smbung nnti d master n phd ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan mereka yang fakulti bahasa lebih banyak peluang ,try search fakulti bahasa upsi dan kos dalam tu

      Delete
  6. Assalamualaikum bang , nak tanya untuk kos ni leptop apa eh yang sesuai ?. Yang bole support nnt download software .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang cakap alang beli yang RM 1500 keatas - i5

      Delete
  7. Assalamualaikum bang saya berminat nak jadi seorang cikgu . Jadi saya ingat nak sambung upsi nak ambil course rbt . Tapi dalam masa yang sama . Saya takut dgn keputusan saya buat dengan keadaan negara kita skrng ni . Sebagai seorang senior dan banyak pengalaman yang abang hadapi boleh bagi sedikit sebanyak nasihat kepada saya ?

    ReplyDelete
  8. Syarat untuk grad kos at47 mesti kena muet band 3 ke bang? Ke upsi ada cara lain klau pelajar yg band 2 muet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Band 3 boleh grad.. Klau tal dpat band 3.. Kat upsi ad sediakan kos English untk kita grad

      Delete
  9. Salam bang boleh share soalan2 final exam utk kos ni AT47 sy cari dekat labri xjumpa laa .... TQ

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Seni Catan dan Seni Digital Part 1

Nota Ringkas PSV Tingkatan 1